måndag 7 mars 2011

Nu gäller det... 2011 blir mitt år

Trodde ju att det va 2010 som skulle bli mitt år men efter en intensiv vår så hände något som gjorde att allt som jag bestämt mig för kom i gungning. Jag blev helt oplanerat gravid med vår prins som kom till oss 11 feb-11. Att ta beslutet att välja livet för det lilla knyttet va inte svårt i botten men ändå inte helt självklart. Det blev några veckor under sommaren med mycket känslor. Men tillslut stod det klart att jag aldrig skulle kunna genomföra en abort... att jag blev gravid är ju på ett sätt ett mirakel och jag har fyra mirakel här hemma nu. Att va överviktig och ha PCO-S gör det inte lätt att bli gravid och sista gynbesöket i jan -10 sa man till mig att det va i princip omöjligt för mig att åter bli gravid. Att bli med Saga tog ju oss 4 år och vi hade gett upp tanken på en trea och nu sitter man här med både en trea och en fyra. Jag har ju alltid önskat mig en stor familj och nu har jag min. Även om det ibland är kaos, stök och bråk så är det mycket glädje och kärlek.

Att Noel bestämde sig för att komma till oss tror jag beror en del på min viktminskning jag lyckades med innan han flyttade in samt att de hemska tabletterna som jag blev tvungen att ta för att reglera mina blödningar lyckades sparka i gång hela mitt system. Trots att jag reagerar på allt vad hormoner heter ska jag nu testa hormonspiral och hålla tummarna för att jag ska klara av den. Kanske borde man svara när någon frågar om det är något man inte tål; ja hormoner och kolhydrater.

Hur tänker jag nu då.... det är trots allt bara lite över 3 veckor sedan som Noel föddes och jag har under den tiden redan tappat runt 15 kg. Har nästan kommit ner till invägningsvikten men för den skulle är det ju långt kvar till att komma i mål. Lyckades ju att lägga på mig några kg innan jag blev gravid efter min förra stora kraft ansträngning samt några till innan invägningen. Så i dag står jag åter 37 kg från mitt slut mål... alltså ungefär där jag stod när jag började kampen förra året. Läste bland de gamla inläggen och hoppas nu på samma tur att jag under de första 10 dagarna lyckas trolla bort 7 kg som jag gjorde sist. Ja jag kommer att köra nutrilett denna gången med till att börja med och starten gick i dag. Planen är ren nutrilett kur första veckan och sen kommer jag antaligen att göra som sist att byta ut två påsar mot proteinpulver. Dels vet jag att shaken smakar godare då men också att det är lättare att behålla muskelmassan.

Min stora plan;
*"Ren" nutrilett/protein kur hela mars... enda problemet (vad jag vet)jag kan stöta på är kalas den 27:de.
*första veckorna promenader med barnvagnen på fm
* efter två tre veckor läggs stavpromenad till morgon eller kväll
* när jag fått ok från sjukvården efter mitt snitt så blir det två-tre pass på gymmet i veckan. Två pass och ett i gymmet. Har tänkt kolla om jag kan få barnvakt någon fm av antingen morfar som snart bor här nere premanent eller av farmor så det inte bara blir kvällar som försvinner på min träning.
* sen finns ju tanken om ett vibrationsträningspass i veckan med om man kan få till det men vet att det inte får tränas förrän ett bra tag efter en op. samt att eftersom jag ska sätta in spiral så ska det tydligen gå 2 månader efter det med.
* När min rena kur är över så ska det läggas till mat sakta denna gång och då bara protein och fett för det kommer bli lchfkost som gäller.
* sen finns ju tanken om att köpa mig en crosstrainer hem men det är mest troligt att det blir efter sommaren.

Viktmässigt ser planen ut så här;

Renkur under mars ca 10 kg
blandad kur 1/2 april 3 kg
lchf börjar 15 april - 30 maj 5 kg
midsommar 2 kg
sen får jag stämma av och sätta nya mål men fram tills dess bör jag tappat sammanlagt 20 kg och då även omformat kroppen en del. De resterande 17 kg som jag ska ha bort har jag som mål ska va borta till 1 mars nästa år då jag anser att jag borde klara detta med 37 kg på ett år, snittar man så blir det ju inte ens ett kg i veckan och jag kommer ju bygga muskler med under tiden och det ökar ju förbränningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar